Još uvijek se pomalo nostalgično sjećam dana kada sam zbunjeno gledala reportaže u kojima se prikazuju scene na Black Friday diljem Amerike. Tu smo mogli vidjeti osobe koje doslovno dolaze u fizičke sukobe zbog komada odjeće. Svake godine bude i ozlijeđenih… Još je veći apsurd to što se te pohlepne kupovine odvijaju samo dan poslije Dana zahvalnosti, ali kako prakticirati zahvalnost u svijetu koji ti konstantno poručuje kako trebaš još?! Uglavnom sve te scene su mi bile nestvarne i nisam mogla ni zamisliti da ću nešto slično gledati i kod nas.
Naime, sada već nekoliko godina na društvenim mrežama vidimo fotografije redova ispred poznatih trgovina, a onda na kraju dana vidimo pustoš i odjeću razbacanu i po podovima. U razgovorima ovih dana sam primijetila kako su mnogi doslovno u panici jer ne znaju što odabrati od tolike ponude, ali svjesni su i da ih očekuje pad brojnih stranica zbog previše posjetitelja u istom trenutku pa osmišljavaju taktike da ipak uspiju doći do onog što toliko jako žele.
Iskreno, cijela ta situacija mi je posljednje dvije godine stvorila takvu odbojnost prema Black Friday-u da sam čvrsto odlučila da neću kupiti apsolutno NIŠTA! U nastavku sam izdvojila nekoliko razloga za tu odluku.
Iskustvo kupovine
Kada kupujem nešto novo želim da cijelo to iskustvo kupovine bude ritual u kojem ću uživati i da sve što odaberem doista čini moj život ugodnijim i ljepšim. Tako nikad ne biram odjeću od umjetnih materijala jer znam da u tome moja koža ne diše. Isto tako za svoj dom biram sve ono što je netoksično i što će svaki moj dan učiniti barem malo ljepšim. Također, kada idem u kupovinu uživam obilaziti trgovine, napraviti pauzu uz kavu i kolač. Isto vrijedi čak i za online kupovinu. Volim lagano sve pregledati i uz kavu odabrati ono što mi se sviđa. Kada tako svjesno pristupate kupovini, jednostavno vas odbija pomisao na beskrajne redove, nervozne zaposlenike… Kod online kupovine na Black friday se često dogodi da nakon što lijepo sve stavite u košaricu dođe do pada stranice, pa opet čekate i slično…
Želim izbjeći kupovinu nepotrebnog
Kada se prepustite reklamama koje nas bombardiraju ovih dana vi jednostavno dobivate neki strah od propuštanja, ali sve te reklame su i kreirane da na neki način upravljaju nama. Bude osjećaj oskudice i odjednom mislimo kako ništa nemamo i kako nam sve treba. Tako sam se i ja osjećala prije nekoliko dana, ali onda sam se zapitala što će od svih tih stvari dati vrijednost mom životu i zaključila sam da neće ništa. Zato sam odlučila ovih dana izbjegavati trgovine i web shopove jer znam da je sve pomno osmišljeno kako bismo kupovali ono što nam ustvari ni ne treba.
Iskustva mi imaju veću vrijednost od stvari
Činjenica je da se nitko od nas ne sjeća odjeće koju je nosio prije pet godina, ali se sasvim sigurno sjeća iskustava koje je doživio. Tako je jednostavno potrošiti stotine pa i tisuće kuna ovih dana na shopping, ali za taj novac možete organizirati adventski izlet u bajkovite gradove kao što je primjerice Salzburg… Pao mi je na pamet Salzburg jer tamo možete uživati u jednom od najstarijih božićnih sajmova, a odličnu ponudu sam pronašla ovdje.
Želim osviješteno ući u čarobno predbožićno razdoblje
Svi znamo koliko bi ustvari predbožićno razdoblje trebalo biti posebno, ali nažalost mnogi se prepuste konzumerizmu i stresu te zaborave koja je bit ovog čudesnog dijela godine. Činjenica je da većini nas nisu potrebne još jedne čizme ili kaput u boji koju jedinu nemamo jer u svakom gradu Hrvatske ima toliko ljudi koji doslovno spavaju na ulicama. Možda zvuči patetično, ali zar nije apsurdno kupovati ono što nam ustvari nije potrebno baš u vremenu koje nas poziva da budemo suosjećajni i mislimo na druge?! Nažalost, često se prepustimo utjecajima sa strane i ne možemo svjesno sve sagledati, ali srećom uvijek se možemo probuditi i biti doista svoji u svijetu koji konstantno pokušava utišati onaj naš unutarnji glas koji uvijek navija za dobro.
Za kraj želim naglasiti kako ja nisam osoba koja je protiv kupovine, ali sam definitivno osoba koja zastupa osviještenu kupovinu koja neće biti uvjetovana utjecajima sa strane. Ako će ovaj tekst barem jednu osobu potaknuti da malo preispita cijelu ovu shopping groznicu kojom smo okruženi ovih dana, bit ću jako sretna.
Bitno je “biti”, a ne imati! Jer mi smo toliko više od stvari koje posjedujemo…
Moglo bi vas zanimati i: Brza moda lako nas ponese, ali evo zašto bismo ju trebali izbjegavati
Tekst: Anđela Sabranović
Foto: Pinterest