Mirela Ilenić zna sve od A do Ž u svijetu kozmetike, farmacije i fitoterapije, ali i sve strateške, marketinške ili zakonodavne korake u stvaranju brenda kozmetike. Kod Mirele se stalno nešto novo pokreće. Njen eksponencijalan rast i put u svijetu kozmetiku uključivao je 15 godina rada u tvrtki specijaliziranoj za distribuciju kozmetičkih i farmaceutskih sirovina (poznatijoj i kao Kemig), trogodišnje iskustvo kao direktorica razvoja brenda Skinfinity, mentoriranje i educiranje polaznika na mnogim radionicama za izradu kozmetike, suosnivanje Lively Pharm tvrtke u najizazovnije vrijeme kada je svijetom vladala Covid pandemija, kao i stvaranje vlastitog brenda kozmetike Gesha. Prije godinu dana uselila je u novi pogon koji veličinom četverostruko premašuje dosadašnje kapacitete te postaje tvrtka za distribuciju kozmetičkih i farmaceutskih sirovina. Osim toga, Mirela pokreće i mentorski program za sve one željne stvaranja vlastitog brenda kozmetike, sada već petu generaciju polaznika, prije ljetne pauze.
Mirela je prije svega poznata i kao stručna osoba od povjerenja, a poput prave čarobnice koja poznaje materiju formuliranja i svijet čarolije stvaranja kozmetike, čarobno stvara i zajednicu ljudi kojima nesebično daje podršku i dijeli znanje. Bilo je stoga vrijeme da popričamo s Mirelom o njenom pozivu, planovima i novitetima koje sigurno krije negdje u rukavu poput prave čarobnice.
Mirela, iako na prvu „Mireille“ tvoja edukativna platforma zvuči kao akronim tvojeg imena, ona ustvari na francuskom jeziku znači „ono što ćete obožavati“. Mireille ustvari predstavlja nešto od tebe za druge, a Gesha predstavlja nešto od tebe za tebe. Kriješ li još neke nove projekte u rukavu za sebe i druge ili misliš raditi na daljnjem razvoju postojećih?
Znaš, ponekad znam reći da živim u ovom obliku nekoliko života, ne bi uspjela plasirati i iskoristiti sve mogućnosti. Upravo zato ih želim podijeliti s drugima i upravo to radim. Gesha je brend nastao iz dvije ljubavi; prema kavi i prema kozmetici i s Geshom se treba sustavno baviti, a mi kao kompanije nemamo vremena; tako da evo razmišljamo o tome što s brendom učiniti. Ugasiti, predati ili nešto treće, jer potencijal postoji, ali ponekad treba uzeti u obzir i neke činjenice – da u nečemu možda nisi dobar, da ne znaš voditi marketing i slično.
Kao rezultat dugogodišnjeg educiranja ljekarni i pružanja edukacije, kroz koje je zaista velika količina pacijenata ušla u ljekarne i uživala plodove edukacije, te kroz formulacije kojima su se ljekarne služile, lansirali smo liniju bez imena brenda i loga. S pomoću nje smo htjeli obilježiti ljekarništvo i posvećenost ljekarništvu, te kao simbol moje ljubavi prema mojoj matičnoj struci. Zato smo lansirali sedam jednostavnih proizvoda prema sedam naših najčešće korištenih formulacija u ljekarnama. Pakirali smo ih u jednostavne smeđe bočice i lončiće kako bismo zadržali upravo taj „ljekarnički“ štih.
A što se tiče planova, čeka me vrlo važno unaprjeđenje palete formulacija koju nudimo našim klijentima i definitivno podizanje regije u segmentu kozmetike na puno višu razinu.
Prvi mentorski program za proizvođače kozmetike pokrenula si u listopadu prošle godine, a prije ljetne pauze završila je već peta generacija, te nastavljaš dalje s edukacijama u jesen/zimu. Kakve su mogućnosti i šanse uspjeha svim budućim proizvođačima kozmetike s obzirom na stanje na tržištu?
Uspjeh ovisi o njima. Ja sam tu da im dam vjetar u leđa, da im pomognem prepoznati tržišne niše, da posložimo poslovanje onako kako treba biti. E sada, dalje stvarno ovisi o njima. Ali da, potencijal postoji. Da mjesta na tržištu ima – ima. Iako bismo rekli da je birokratski put težak, ja bih ipak rekla da segment kozmetike za početak može biti divan dodatni prihod i da se znaju dogoditi situacije kada se brend podigne na razine isključivog prihoda, ali moramo biti svjesni da je za to potreban korak po korak.
Ima li među tim proizvodima zanimljivih inovacija, nesvakidašnjih proizvoda, te kakvo je prije svega stanje potražnje za inima na hrvatskom i inozemnom tržištu?
Kroz mentorski program uvijek težimo inovacijama. Pratim inovacije u svijetu, balansiramo s domaćim tržištem, pratimo kupovnu moć ljudi i definitivno izlazimo s vrlo zanimljivim proizvodima. Ono što me posebno veseli je kada oni sami teže i prepoznaju kako biti drugačiji. Naše tržište nije prekrcano domaćim proizvodom već imamo previše kopiranih proizvoda ili istih namjena. A plus veliki dio odlazi na uvoz. I baš tu trebamo svi zajedno raditi. I proizvođači i mediji, kako bi potencijalni potrošač kupio domaći proizvod, a ne uvozni. Svi oni imaju proizvode koji bez ikakvog problema mogu parirati ino brendovima i s lakoćom plasirati proizvode izvan granica. Ponekad ni oni sami ne shvaćaju kvalitetu svojih proizvoda.
Recimo od zanimljivijih proizvoda svakako će biti novi brend Dekorative – trudnička linija. Zatim, imamo odličan proizvod koji pokriva probleme prištića na leđima, pa je tu linija namijenjena intimnom području žena, linija na bazi ostataka prerade maline, linija namijenjena njezi stopala, dezić za djecu u pubertetu i odrasle na potpuno prirodnoj bazi. Stižu nam i dvije otočke priče, prva neurokozmetička priča, prva hrvatska linija kao dopuna tretmanima estetskih zahvata, rozaceja, medna linija… ajme, sada kad ovo čitam, baš sam ponosna na sve njih.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Ima li među tim proizvodima onih koji zadiru u područje neurokozmetike, kozmeceutike i slično? Te možeš li malo pojasniti o čemu se tu radi?
Apsolutno. Ne pripremamo polaznike mentorskog tako da se igramo da oni malo uče, već da izađu s potpuno kvalitetnim proizvodima. Iako program završava danom u razvoju, znamo još po par mjeseci raditi na usavršavanju i kako ja volim reći „peglanju“ formulacija. Linija, odnosno proizvod koji će izaći kao prvi hrvatski neurokozmetički proizvod spaja činjenicu kako naša koža izgleda kada smo u dobrom psihičkom stanju, a kako izgleda kada smo pod stresom. Ako to spojimo s radom na sebi, mislim da smo na odličnom putu dobrog i zdravog izgleda, a to je prepoznala kolegica iz Zadra. Jednako tako je vrlo važno kroz kozmetiku koristiti djelotvorne i učinkovite supstancije poput visokih doza peptida, dermalnih filera i slično, što će na tržište plasirati kolegica iz Pule, koja je prepoznala potencijal važnosti njege nakon raznih estetskih zahvata.
Izgleda kako učenje u tvom poslu nikada ne staje. Kako si stekla svo to bogato znanje? Te koje sve stručnjake dovodiš i u sklopu svog mentorskog programa?
Obožavam učiti, volim svašta znati. Od malih nogu voljela sam gurati nos u sve. Od popravka auta i korištenja šrafcigera i papagajki, farbanja ograde, šivanja i krojenja, do „laboratorijskih“ eksperimenata. Sigurna sam da su tome pridonijeli jako puno moji pokojni baka i djed, jer nisam išla u vrtić, već su me oni čuvali i zaista odigrali veliku ulogu u mom odrastanju. Voljela sam pomalo mistične priče o vilama koje su plele konjima grivu, do „posvetara“ na polju. Takve priče kreirale su moju maštu i dan danas u meni živi jedno razigrano dijete koje naprosto obožavam i ono uveliko utječe na razinu moje energije.
Na tim temeljima gradila sam najljepše iskustvo rada u Kemigu jer sam imala najboljeg učitelja u poslovnom segmentu i otvorena vrata svemu. Upravo je iskustvo ono što svi najviše trebamo njegovati i dijeliti. I takve stručnjake nastojim dovodi u mentorski. Bilo da se radi o financijama, marketingu, društvenim mrežama ili prodaji. Želim žive ljude tamo, one koji su i pali pa se digli šest puta. Proživjeli neuspjeh, pad… o tome želim da pričaju ljudima koji kreću u poduzetništvo.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Po tvom mišljenju, zašto potrošači još uvijek više povjerenja daju skupim stranim brendovima kozmetike a manje domaćim s autohtonim sastojcima? Te jesu li potrošači spremniji platiti više za strani ili domaći kozmetički proizvod?
Odlično pitanje. Mogu odgovoriti kontra pitanjem. Koliko skupi brendovi odvajaju za marketing? Koliko skupi i ino brendovi mogu platiti medijsko oglašavanje? Koliko skupi i ino brendovi mogu platiti kampanje na društvenim mrežama? To je odgovor na tvoje pitanje. Lakše dolaze do potrošača, zauzimaju veliki medijski prostor i na taj način dolaze do potrošača. Ono što je najbolje unazad par godina je upravo to da iznimno raste želja za kupnjom domaćeg proizvoda, ali moramo dati raznolikost, moramo pokriti sve segmente i upravo tada ćemo dobiti potražnju za domaćim proizvodom. Trebamo razmišljati obrnuto. Što plaćamo, kome plaćamo?
Spomenula si kako kroz mentorski program pokrivate i ekološki pristup proizvodima i pakiranjima. Koliko se svijest potrošača i proizvođača u ovom slučaju podignula, te dozvoljavaju li cijene sirovina i ambalaže da se tome više otvorimo?
Mislim da se sve može. Ono što je po meni puno bitnije i važnije je educirati potrošače o sastojcima. Postoje krive predrasude o nekim sastojcima o kojima ne bi trebalo, a one koje bi trebalo, njih guramo pod tepih. Recimo SPF-ovi su užasno krivo obrađena tema. Plaše nas sa suncem, trebamo koristiti SPF cijelu godinu, ne daj bože ijednu zraku na kožu, a 90 % koristimo proizvode s kemijskim filterima koji obiluju endokrinim disruptorima. Ako dobro posložimo cijeli koncept proizvoda, možemo imati dobru cijenu, kvalitetan proizvod i koristiti eko sirovine. Iako je svijest o tome u Hrvatskoj još uvijek dosta niska.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Lively Pharm pogon je krajem prošle godine proširio svoj kapacitet useljenjem u novi prostor od 1400 m2 (stari je imao 350 m2), a sve skupa je financirano djelomično iz EU fondova prema principima održivijih zelenih smjernica. Možeš li nam reći malo više o svrsi i budućnosti tog razvojnog pogona?
Često me pitaju i ponekad krivo doživljavaju. Da nismo Marko i ja radili punim kapacitetom od 12+ radnih sati, ne bismo do toga došli. Iako i dan danas naš radni dan traje u prosjeku 12 sati. Ništa se nije promijenilo, osim što imamo više radnih zadataka. Kada smo radili projekt Zelene kozmetologije, cilj je bio smanjiti topli proizvodni proces i potrošnju električne energije kroz odabir novijih i modernijih sastojaka koji to omogućavaju i koje sada koristimo u razvoju. A opremom smo sada u mogućnosti to pružiti brendovima, uz razvoj i uslužnu proizvodnju, dok manjim brendovima koji žele sami proizvoditi, omogućiti im i najam laboratorija kako bi sami proizvodili. Nije nam cilj ostati samo na regionalnom tržištu već usluge ponuditi i ostalim zemljama članicama EU, tako da evo upravo sada imamo dva projekta koji nam dolaze iz Njemačke i Finske, te smo pogon dodatno certificirali prema Cosmos zahtjevima.
Koliko su skupi svi ti novi strojevi, te koliko ih si mogu priuštiti mali ili srednji proizvođači kozmetike koji tek stupaju na tržište?
Nažalost u početku je nemoguće priuštiti si tako nešto. Jer ako 35 tisuća eura potrošite na jedan stroj, za koji još ne znate hoće li biti u punom pogonu, a za taj iznos možete komotno lansirati cijelu liniju kozmetike i da vam još ostane budžet za marketing, onda vam je sve jasno. Nikad još ni jednom malom proizvođaču nisam sugerirala da ide u takvu investiciju jer znam jako dobro što bi se dogodilo.
Kako izgleda jedan proces stvaranja brenda? Koliko vremena i novaca je potrebno da se nešto postavi na noge i krene sa zaradom? Te možeš li povući neku paralelu i sa Skinfinity brendom u čijem osnivanju si i sama sudjelovala a kojega danas više nema na tržištu?
Za početak, jako je bitno imati priču. Jer, marketing će pričati priču kroz marketinške aktivnosti, dizajner kroz dizajn, a ja moram ispričati priču kroz sastav proizvoda. Zato nam je uvijek potreban kratki pitch na koji i mi tada dajemo svoje prijedloge i smjer razvoja. Još jedna važna stvar je da brend zna gdje će plasirati svoj proizvod i u kojem novčanom rangu jer je to vrlo važno za formulatora, na temelju čega će se balansirati sastav i aktivnice. Nakon razvoja ide laboratorijsko ispitivanje proizvoda, izrada PIF-a i Safety Assesment-a i upis u CPNP. Te na kraju, proizvodnja, s time da smo naravno brending napravili dok su proizvodi bili na ispitivanju. Rekla bih da se do ovog momenta mogu lansirati već tri proizvoda, za što bi trošak iznosio otprilike 15-20 tisuća eura, a povrat i recimo neka zarada, ako smo sve napravili u skladu, može se očekivati kroz tri godine. Do tada je najvažnije biti na pozitivnoj nuli. Za Skinfinity mi je iskreno jako žao jer se jako puno ulagalo u brend, od dizajna i sastojaka, ali ono što je brendu falilo je bila duša, vrlo jednostavno, i previsoke cijene za no-name brend.
Imaš li u planu osnivati i asortiman proizvoda koji ulaze u područje u dekorativne kozmetike?
Imam. Definitivno moje usavršavanje koje kreće na jesen izvan granica Hrvatske omogućit će i meni i kompaniji proširenje usluge, a time, našim postojećim partnerima pružiti dodatne mogućnosti proširenja postojećeg asortimana.
I za kraj, možeš li podijeliti s nama neke svoje slowliving rituali? Uz sve poslovne izazove, kako ti postižeš vlastiti mir i trenutke samo za sebe?
Kako zaista imam jako puno poslovnih izazova i stresnih situacija, vrlo važno mi je čistiti glavu od misli koje negativno utječu na mene, a shodno tome i na moje reakcije. Nije baš lako. Ali već osam godina zahvaljujući jednoj svojoj prijateljici i učiteljici jako puno radim na sebi kroz meditacije, koje su mi by the way najteže i kada mi netko ovako kaže da meditira sat vremena, a znam da nema pojma, dobijem ospice. Najdraža mi je Bodhichitta vježba suosjećanja jer smatram da nam svima kolektivno fali iskrenog suosjećanja za drugo biće, te primanja i davanja. Volim također meditaciju u pokretu… volim vizualizaciju, vježbu brojanja itd. To su sve alati s pomoću kojih treniram i zahvaljujući kojima mogu biti u stanju produktivnosti ovako dugo. I ono najvažnije, obožavam vrt, dodir sa zemljom, hodati bosa, biti prljava od zemlje… Ne želim nikada zaboraviti onaj osjećaj u sebi dok sam bila dijete i upravo mi život na selu pruža sve to. I to su moji slowliving rituali. A upravo sam zato kreirala i event „Mireille piknik“ koji je namijenjen za druženje i davanje sebe drugima u prirodi, ugodnoj atmosferi i novim formulacijama 😊.
Razgovarala: Petra Šafranko
Foto: Privatna arhiva, Instagram