Iako održivi turizam postaje sve više važan u današnjem vremenu klimatskih promjena, on ipak nije sto posto moguće. Svakako bi se bez daljnjega trebali više oslanjati na krilaticu „Leave no trace“ odnosno „ne ostavljajte traga“ koja je nastala i prije nego su održiva putovanja došla u fokus, a odnosi se na etički koncept od sedam pravila za svjesniji i održiviji boravak u prirodi.
Održivost, eko, odgovorno i etičko su sve popularnije „buzz riječi“, a ponajviše u industriji ljepote. Međutim, vjerujte, niti jedna prirodna kozmetika koja tvrdi da je 100 % prirodna, to nije. A vama prodaje greenwashing.
Što je uopće održivi turizam
Greenwashing je marketinška taktika koju koriste tvrtke kako bi predstavile svoje proizvode ili usluge kao ekološki prihvatljive, iako to zapravo nisu. Konkretno, greenwashing u turističkoj i putničkoj industriji nastupa kada ugostiteljske i turističke tvrtke tvrde da rade s održivošću, ali se na kraju to sve ipak svodi na odnose na javnošću i dobru reklamu, a ne na samu srž njihovog poslovanja.
Centar za istraživanje globalnog razvoja (GDRC) definira održivi turizam kao pokret koji pokušava minimizirati utjecaj turizma na okoliš i lokalnu kulturu kako bi bio dostupan budućim generacijama dok pridonosi stvaranju prihoda, zapošljavanju i očuvanju lokalnih ekosustava.
Zašto se događa greenwashing u održivom turizmu?
Prvenstveno je razlog tome privlačenje ekološki osviještenih potrošača jer realno sve više putnika teži ekološkim i održivim putovanjima, što je svakako hvalevrijedna i pozitivna inicijativa. Mnogi putnici su danas puno svjesniji po pitanju brige okoliša.
Ističući održivost u svojoj komunikaciji, pružatelji usluga u turizmu automatski dobivaju konkurentnu prednost i poboljšavaju imidž tvrtke. A s obzirom da su osviješteni putnici spremniji platiti više za održive turističke mogućnosti, time se opravdavaju i više cijene u održivom turizmu.
Kako prepoznati je li neko putovanje održivo ili nas samo varaju?
Postati održiv ne događa se preko noći jer za to su svakako potrebna financijska ulaganja. Dok jedan hotelski lanac može ponosno tvrditi da tiska svoje hotelske brošure na recikliranom papiru, s druge strane njihov vozni park stvara ogromne količine stakleničkih plinova. Ili, dok s jedne strane pružatelj usluga smještaja može tvrditi da koristi organsku posteljinu, s druge strane šuti o velikoj potrošnji vode ili neispravnom gospodarenju otpadom.
Možda u hotelskom resortu imate na raspolaganju besplatne stanice s pitkom vodom za napuniti svoje boce, ali ćete i dalje pronaći plastične toaletne potrepštine za jednokratnu upotrebu u kupaonicama. Putnička tvrtka može tvrditi da je ekološki prihvatljiva, ali istovremeno ne reciklira, ne koristi održive prakse i ne pomaže lokalnim zajednicama. Zrakoplovne tvrtke mogu tražiti od vas da dodatno platite uslugu kako biste nadoknadili svoj ugljični otisak zbog letenja, ali ćete svejedno dobiti na letu jedeći pribor pakiran u plastiku.
Koja zemlja ima najbolji održivi turizam?
Euromonitor International je objavio svoj Indeks održivog putovanja za 2023. godinu s popisom 20 zemalja u svijetu za održiva putovanja, uzimajući u obzir 56 pokazatelja rangiranja.
Na tom popisu Švedska je na prvom mjestu kao najodrživija turistička destinacija na svijetu. Ako se pitate zašto, evo nekih razloga. Naime, švedski održivi programi putovanja uključuju pokretanje cijelog javnog prijevoza u Stockholmu na 100 posto obnovljivu energiju, potičući na to više od 250 hotela i pružatelja usluga smještaja, te pri tome poštujući stroge zahtjeve rigorozne ekološke certifikacije Nordic Ecolabel i uvođenje povelje o ekoturizmu pod nazivom Nature’s Best (koja certificira turoperatore koji su usmjereni na održiva putovanja).
Ako ste se pitali kakva je situacija u Hrvatskoj po pitanju održivog turizma i nalazi li se uopće na toj listi, dobra vijest je da, nalazimo se popisu najodrživijih zemalja zauzevši 17. mjestu.
Što poduzeti kako biste bili sigurni da putujete održivo
Budite pametni turist koji teži održivom putovanju pa potražite neke osnovne informacije kako biste znali da zaista putujete održivo. Nejasne tvrdnje, pretjerano isticanje održivosti, sugestivni vizuali – sve to mogu biti znakovi i crvene zastave. Također, postoje razne certifikacije, akreditacije i oznake u turizmu koje pomažu potvrditi održivost u praksi, a među njima su one svjetskih organizacija kao što je Euromonitor International ili Vijeće za globalni održivi turizam (Global Sustainable Tourism Council, GSTC).
Svakako potražite recenzije dugih korisnika usluga, a i sami ih ostavite ako uočite neke nepravilnosti. Svako poticanje slow travela od strane raznih pružatelja turističkih usluga je također dobar znak za održivost putovanja. Naravno, možete i sami poduzeti neke osnovne korake za održivo putovanje o kojima smo već pisali.
Od emisija ugljičnog dioksida povezanih s letovima do pretjeranog masovnog turizma i pretjeranog iskorištavanja prirodnih dobara na nekoj lokaciji radi turizma – često može biti obeshrabrujuće. No, sve veći broj zemalja utire put ka održivijem turizmu prepoznajući da putovanje može biti dio rješenja koliko i problema.
Tekst: Petra Šafranko
Foto: Canva