Blagdanska potrošnja … mogli bismo reći da sve počinje na Crni petak. Iako naravno sve počinje puno ranije. Ali, Crni petak, dan koji se u Americi slavi još i kao praznik, je zadnji petak u studenom kada se počinje razmišljati o blagdanskoj kupovini. A pametni trgovci su naravno iskoristili ovu priliku i osmislili velike popuste za taj dan, ili, jesu li? Jer realno, cijeli prosinac pa čak i siječanj iduće godine su na popustima. Pa tako, imamo Cyber ponedjeljak, relativno noviji termin Crni tjedan i tako dalje. Kada osvijestimo to, osvijestit ćemo i da nam se zapravo nikamo ne bi trebalo žuriti. I tako si ublažavamo pritisak da moramo kupiti sve na sniženju odmah. Svjestan potrošač je itekako svjestan radosti propuštanja (JOMO).
Nije problem u kupovanju već u tome kada ono izmakne kontroli. Biti svjesni konzumerist donijet će nam prvenstveno unutarnji mir jer nema ničeg lošeg u propuštanju nepotrebnih nam stvari (Joy of Missing Out, JOMO), a vjerojatno i koji euro više u džepu te bolji ekološki utjecaj na Zemlju.
Koja je alternativa Crnom petku?
Buy Nothing Day održava se zadnji petak u studenom baš i kao Crni petak, kojem je ovo odlična alternativa. Kao i svaki detoks, služi tome, ne samo da se suzdržimo potrošnje iduća 24 sata, već i da osvijestimo potrošnju. To je jednostavna ideja koja dovodi u pitanje potrošačku kulturu, a ima poruku: „Kupujte manje, živite više!“.
Buy Nothing Day je nastao u rujnu 1992. u Vancouveru u Kanadi kao kreativan odgovor na sve veći konzumerizam povezan sa sezonom blagdanske kupovine. U Sjevernoj Americi, Ujedinjenom Kraljevstvu, Finskoj i Švedskoj Buy Nothing Day se održava zadnji petak u studenom, dok se drugdje održava sljedeći dan, što je obično zadnja subota u studenom. Neki su aktivisti također produžili Buy Nothing Day na cijelu božićnu sezonu kupnje. Od 2001. godine ovaj dan se obilježava u više od 50 zemalja.
Etičko trošenje i svjesni konzumerizam
Odluke o kupnji koje uzimaju u obzir društvene, ekološke i ekonomske učinke služe kupovnoj moći svakog svjesnog potrošača za nešto dobro. Na primjer, možete izbjeći kupnju ‘brze mode’ odnosno vrlo jeftine odjeće koja se nosi nekoliko puta prije nego što se baci. Minimalizam ili capsule moda je puno bolje rješenje. Što i gdje potrošiti, uzeti u obzir male trgovce koji si ne mogu priuštiti veliko snižavanje cijena kao velike tvrtke, uzeti u obzir oznake kao što su Fairtrade, USDA Organic, Non-GMO Project Verified i slično, čini savjesnog potrošača.
Kako obaviti promišljenu kupnju: 3 savjeta za svakog svjesnog potrošača
1. Postavite se pitanje „zašto“ prije kupovine
Zašto nešto želite ili trebate proizvod i zašto je baš ovaj brend najbolji za kupnju. Je li to nešto što će vam doista poboljšati život? Ili je rezultat impulzivne kupnje ili „feel good“ terapije. Ili je to prolazan trend kojeg „morate“ biti dio. Ima li ovaj brend iste vrijednosti kao i vi? Preispitivanjem svojih motiva možete izbjeći nepotrebne kupnje i usredotočiti se na ono što vam je uistinu važno.
2. Usporite. I prespavajte odluku.
Kako biste izbjegli impulzivne kupnje, dajte si prostora i vremena prije kupnje. Ako uočite nešto za što mislite da bi vam trebalo, zabilježite to, ali nemojte se prebrzo odvajati od svojih eura. Prespavajte odluku i dajte si malo vremena za ohladiti glavu. Možda ćete otkriti nakon nekoliko dana da ste potpuno izgubili interes.
3. Budite izbirljivi u pogledu kvalitete
Istražite brend i marku, jesu li pet friendly, imaju li oznaku Fairtrade koja označava da se ne iskorištava jeftina radna snaga ili čak dječji rad. A i uostalom, kliše definitivno stoji – kvaliteta uvijek nadmašuje kvantitetu. Minimalizam će donijeti više sreće i mira, nego hrpe odjeće u ormaru i teške odluke u odabiru. Svakako razmotrite i životni vijek proizvoda. Uzimajući u obzir ovo, možete napraviti svjestan izbor koji daje prednost trajnosti i smanjiti otpad.
Moglo bi vas zanimati i: Minimalizam kao stil života: Top 8 poklona za minimaliste.
Tekst: Petra Šafranko
Foto: Unsplash