Kako nam empatijsko slušanje pomaže u izgradnji kvalitetnijih odnosa?

by Petra Šafranko

Mislite li da je dovoljno u svim svojim odnosima samo slušati s razumijevanjem i kimati glavom te povremeno pružiti zagrljaj utjehe i podrške? Ako već do sada niste, razmislite o produbljivanju postojećih odnosa s vama važnim ljudima uz primjenu empatijskog slušanja. Ono ne samo da stvara bazni element svakog zdravog odnosa i omogućuje dublje povezivanje nego istovremeno stvara svojevrsnu umjetnost kod povezivanja s ljudima do kojih vam je posebno stalo.

Empatijsko slušanje nije samo apstraktan alat u komunikaciji i razmišljajući o njemu, ne morate osjećati nelagodu i suzdržanost zbog nedovoljno znanja kako ga konkretno primijeniti. Naime, osim u komunikaciji ova vještina može utjecati na brojne životne situacije poput bilo kakvih teških okolnosti u kojima se nađe osoba do koje vam je stalo, zatim u odgoju djece i tinejdžera koji pokušavaju iznijeti svoje verzije raznih situacija, kod svakodnevnih razgovora o (mentalnom) zdravlju, prilikom sastanaka na poslu i slično. Ono definitivno nije ograničeno na isključivo određene situacije u životu, već ga možemo upotrebljavati u svim aspektima života koji donose priliku za bolju komunikaciju i izgradnju većeg razumijevanja.

Iako se na prvu čini kako je ovaj pojam gotovo identičan aktivnom slušanju, ipak postoje razlike u njihovoj interpretaciji.

Kod empatijskog slušanja naglasak je na razumijevanju osjećaja i iskustva sugovornika, dakle na svim emocionalnim aspektima, a kod aktivnog slušanja pažnja je na tehnikama poput postavljanja pitanja i konkretnom angažmanu tijekom razgovora radi jasnijeg shvaćanja poruke koju sugovornik želi prenijeti.
Ukratko, empatijsko je slušanje korisno u situacijama u kojima naglasak stavljamo na emocionalna iskustva i tako jačamo svoje odnose, a aktivno slušanje u trenucima kada je u fokusu potreba za jasnim razumijevanjem informacija i poruka koje dobivamo od sugovornika.

Budući da se mnogi ljudi u životu vode emocijama, empatijsko slušanje je jedna od suštinskih osobina koje bismo trebali imati u sebi i njegovati ga kako bismo postigli veću emotivnu povezanost s osobama do kojih nam je stalo i kojima želimo poručiti da ih čujemo, razumijemo i prihvaćamo. U konkretnim situacijama, možemo ga primijeniti uz nekoliko jednostavnih koraka:

  1. Aktivno se fokusirajte na sugovornika i pokušajte ukloniti sve distrakcije za koje primjećujete da vam remete pažnju i usmjerenost na kontekst vašeg razgovora. U središtu pozornosti su osjećaji i razumijevanje, stoga je posebno važno biti potpuno prisutan.
  2. Budite maksimalno otvoreni prema osobi s kojom razgovarate. Postavljajte joj pitanja koja potiču bliskost i dublji razgovor o emocijama. Na taj način omogućit ćete sugovorniku da detaljnije iznese sve ono što osjeća, bilo da se radi o pozitivnim ili negativnim emotivnim stanjima.
  3. Pokažite da zaista razumijete i prihvaćate sve ono o čemu osoba s kojom razgovarate govori. Iako možda nemate identična iskustva i ne možete se potpuno poistovjetiti s temom razgovora, možete pokazati stav prihvaćanja njegovih osjećaja i razmišljanja koji vodi prema iskrenom suosjećanju.

Ako do sada niste baš sudjelovali u emotivnim razgovorima i ako vam je teško uhvatiti se ukoštac s emocijama, ne brinite jer je empatijsko slušanje prije svega proces i kao takav je dio svakodnevne vježbe i usavršavanja. Nitko nije postao savršen komunikator preko noći, a barem u ovom segmentu ne bi trebali imati velike prepreke jer je najvažnije da bude iskreni, da imate volje i želje saslušati druge, da vam je stalo i ono najvažnije – da pokažete kako ste empatični. Sretno!

Moglo bi vas zanimati i: Izdvojili smo top savjete iz knjige “Atomske navike”

Tekst: Dalia Žmegač-Kunić

Foto: Pexels

Možda će vam se svidjeti

Želite pratiti novosti vezane za slowliving concept?

Povremeno ćemo vam slati notifikacije sa savjetima kako živjeti bolje, zdravije i sretnije!