Upoznajte Leu Kosović, mladu i perspektivnu poduzetnicu koja si je kao cilj postavila popularizaciju event industrije. Lea je vlasnica agencije LOL Event Management koja se bavi planiranjem, organizacijom i realizacijom događaja. Na zadnjoj godini studija pokrenula je svoj privatni biznis i dokazala da je sve moguće kad to jako želiš. Kako je tekao njen put i što voli raditi u svoje slobodno vrijeme (kojeg ima jako malo!) saznajte u nastavku.
Vlasnica si agencije za event management. Kako to da si se još u studentskim danima odlučila za pokretanje biznisa? Što/ili tko je bio okidač?
U to sam vrijeme bila okružena starijima i pametnijima od sebe. Veliki dio mojih prijatelja bili su već tada poduzetnici s nekoliko godina poduzetništva u nogama i svaki put kada bismo se sjeli na kavu – oni bi pričali o poduzetništvu. I meni je to uvijek bio gušt slušati. Isto tako, i moji roditelji su poduzetnici pa sam i od njih jako puno naučila. Budući da sam u to doba bila studentica s tri studentska posla, počela sam kalkulirati koliko mi novaca treba da bih pokrenula nešto svoje. Stavila sam sve na papir i shvatila da je to investicija koju sam si u tom trenutku mogla priuštiti – živjela sam kod roditelja, nisam imala obitelj koju sam trebala uzdržavati, a i imala sam tri studentska posla s kojima sam si mogla povratiti investiciju. I tako sam odlučila – kada ću, ako ne sada?
Tko ti je bio podrška, a tko ti je bio uzor?
Kada sam kretala u tu priču, nije puno ljudi znalo u što se upuštam. Rekla sam samo svojim najbližima od kojih su svi do jednog bili apsolutna podrška i svaki dan slušali o mojim idejama. Što se uzora tiče, moram priznati da imam osjećaj da se u tome dosta razlikujem od drugih. Stalno slušam da netko ima svog uzora, a ja – nemam. Eventualno mogu reći da su moji uzori svi poduzetnici koji vole svoj posao, rade etički i savjesno, ne predstavljaju se da su netko tko nisu, ali to je to. Ne mogu pikirati samo jednu ili jednoga.
Vjerujemo da je bilo izazovno pokrenuti sav posao, pogotovo kada si tako mlad. Koji je to najčešći problem bio u samom startu (jesu li to godine, sumnja u to znaš li raditi posao ili pak nešto sasvim treće?)
S predrasudama sam se najviše borila. Em što sam žena, em što sam mlada. Često bih naletjela na komentare poput: ti si još premlada, treba tebi još iskustva, moraš ti još puno špinata jesti, nisi ti još vidjela što je business, tebe taj netko zvao na sastanak jer mu se sviđaš, tebe taj potencijalni klijent samo mjerka…i tako dalje u nedogled. U tim se trenutcima boriš s nekoliko vjetrenjača – em s drugima, em sa samom sobom. I nije to lako, bome je izazov. Ali bitno je to sve staviti sa strane i moći se odvojiti od takvih komentara, jer realno, to su komentari osoba koje su možda nesretne, frustrirane, ljubomorne ili im jednostavno trenutak u životu nije u skladu s njihovom vizijom.
Koji je tvoj recept za dobivanje klijenata? Ima li neka čarobna formula?
Nema čarobne formule, isto kao što ni uspjeh ne dolazi preko noći (osim ako ta noć ne traje nekoliko godina), neće niti klijenti doći preko noći. Ovim se poslom bavim već 7 godina i od prvog dana imam tu strast i ljubav prema eventima i prema svom poslu. Ljudi (klijenti) to osjete. Jednostavno vide s kolikim guštom ja pričam o svom poslu, osjete koliko mi je stalo i vide koliko sam uzbuđena oko njihovog eventa. I to je moj recept: klijente dobivam isključivo preko preporuke. Kao što sam rekla i na početku, klijenti neće početi stizati baš vama onog trenutka kada otvorite svoj biznis. To dolazi s vremenom, ali i to vrijeme dođe. Savjetujem svima da si pronađu posao u kojem će uživati, jer kad radiš ono što voliš – posao samo stiže.
Koje evente bi voljela posebno izdvojiti? Koji ti je, da tako kažemo, najomiljeni, a koji ti je pak, najzahtjevniji?
Teško je izdvojiti samo jedan jer svaki taj event ima neku svoju priču zbog koje sam ja sada tu gdje jesam. Ali, evo…mogu izdvojiti moj prvi event s potpisom moje firme – Eventualno. To je event koji mi se godinama kuhao u glavi, a tek je nedavno doživio svoje prvo svjetlo dana – konačno smo okupili event industriju na jednom mjestu. Ali, opet…tu ima toliko predivnih evenata na kojima sam radila do sada i na kojima sada radim, da ih moram barem spomenuti: Sport Fest, Digital Takeover, CRO LinkedIn MeetUP, suradnja s Netokracijom i Vetropackom, EU Business Brunch…. Što se tiče najzahtjevnijih – tu moram reći da su nekada klijenti zahtjevniji od evenata. Nekada shvatite da je nekoj suradnji istekao rok trajanja, zatvorite to poglavlje i idete dalje. I bez obzira na to, event ipak ostane u lijepom sjećanju.
Što smatraš svojim vrlinama, zbog čega ljudi baš tebe biraju kao organizatoricu evenata?
Pa, volim vjerovati da ljudi vide moju pozitivu i ljubav prema poslu. Mislim da sam to već rekla, ali ja stvarno JAKO volim svoj posao i svaki djelić svog posla i zato ja s takvim žarom pričam o eventima i event industriji. Ljudi to vide i primijete. I smatram da me zato ljudi angažiraju i preporučuju dalje. I moram naglasiti da sam zaista uporna, a da biste uspjeli u poduzetništvu to je jedna od najvažnijih stvari – budi uporna i ne odustaj!
Kako planiraš svoje obaveze? Imaš li neki plan ili živiš onako, dan po dan?
Uff, definitivno ne živim dan po dan jer bi to bio pravi kaos. Istovremeno radimo na nekoliko evenata i svaki mi je dan stvarno isplaniran u minutu. Nastojim ga maksimalno produktivno iskoristiti. Ali, naravno…tu i tamo bude dana da idem sa stavom “go with the flow”, ali to je zaista rijetkost i tada sam najmanje produktivna.
View this post on Instagram
U tvom ubrzanom poslovnom svijetu vjerujemo da živiš i kroz dan prolaziš u najvećoj brzini – stigneš li se brinuti o sebi?
Svijet event industrije je jako kaotičan i doslovno je teško posložiti se i misliti na sebe. Međutim, kako je došla korona odlučila sam to malo promijeniti. U tom užurbanom tempu često zaboravim jesti i onda me ulovi slabost pa skočim do pekare i kupim si neku nezdravu opciju. Eh, kako je bio dosta smireniji tempo tijekom korone odlučila sam angažirati moju Sandru (nutricionisticu) koja mi svaki mjesec slaže novi plan prehrane koji se u potpunosti prilagođava mom dnevnom ritmu. I to je moja briga o sebi – da se zdravije hranim i imam dovoljno energije za cijeli dan. Tek sam uz Sandru uspjela shvatiti što znači jesti zdravo i osjećati se odlično. I preporučujem to zaista svima koji se bave nekim kaotičnim poslom. Hraniti se zdravo nije samo dobro za tijelo, nego i za dušu.
Kako se opuštaš? Kako provodiš vrijeme posvećeno sebi?
Moje vrijeme opuštanja kreće tek iza deset sati navečer i, najiskrenije, u zadnje vrijeme gledam Netflix. Kako smo posljednjih 7 mjeseci zaista u punom pogonu, navečer mi treba nešto što od mene ne zahtijeva ama baš nikakvu koncentraciju. Ali naravno, druženje s obitelji i frendicama je isto tako svojevrsno opuštanje koje obožavam, ali je nešto rjeđe kada se posao zahukta.
Imaš li hobije?
O da, PLES! Obožavam plesati i obožavam svoje plesače! Ja sam instruktor plesa pa kada nije bilo korone u dvorani bismo bili po nekoliko sati dnevno, a sada kako smo dosta ograničeni imam ples svega tri puta tjedno. Obožavam druge učiti plesati i prenositi znanje.
Što te čini sretnom?
Moram ovo podijeliti u dvije kategorije: obitelj i posao. Jako sam sretna zbog obitelji i prijatelja koje imam. Ne bih mogla poželjeti bolje! I svi oni, svi do jednog, me čine sretnima svaki dan. S poslovne strane, moj posao me čini stvarno sretnom – volim imati hrpetinu posla, volim raditi, volim stvarati nove prilike i smišljati nove evente. Tako da imam “the best of both worlds” i ne mogu poželjeti ništa više!
Imaš li savjete za žene koje bi voljele pokrenuti svoj posao, ali još ne znaju kako
Najlakše je saznati kako pokrenuti svoj posao. Ono što bih istaknula je da se pitaju sljedeća pitanja: 1. Imam li želje i volje svaki dan vrtiti kotač više od 8 sati u danu?, 2. Jesam li spremna na sve uspone i padove?, 3. Jesam li stvarno svjesna da uspjeh neće doći preko noći?, 4. Jesam li dovoljno uporna da ne odustanem?
Imaš li neku poruku za kraj?
Uživajte u svom životu, nađite posao koji volite i budite sretni! Plus – činite druge sretnima!
Moglo bi vas zanimati: Stres na poslu – 9 savjeta kako izbjeći nervozu
Razgovarala: Vjera Pađen
Foto: privatna arhiva