Maja Janković predstavlja nam spisateljicu oko koje se digao hype čim je izdala prvu knjigu. Njezina knjiga Normalni ljudi već je ekranizirana, a u svibnju na male ekrane stiže i njezina knjiga “Razgovori s prijateljima”.
Moram priznati da sam ponekad skeptična prema razvikanim naslovima. No, jednako me tako fenomenološki zanima što izazove pozitivnu kolektivnu reakciju čitatelja – je li to zavodljivost priče, stil, ritam pripovijedanja. S tom sam motivacijom čitala Stonera (John Williams), tetralogiju Genijalna prijateljica (Elena Ferrante), pa i mladu, a već kultnu zvijezdu na književnom nebu – Sally Rooney. Ova irska književnica autorica je romana Normalni ljudi, koji je, u kombinaciji s istoimenom hit-serijom zaludio širu publiku, a vjerojatno će sličan efekt izazvati i ekranizacija njezina prvog romana Razgovori s prijateljima (prijevod: Patricija Horvat), koja nas očekuje u svibnju ove godine.
U međuvremenu je objavljen i treći književni naslov Sally Rooney Divni svijete, gdje si, koji također nije zaobišla oznaka “euroatlantske senzacije”. Na mrežnim stranicama Frakture, izdavačke kuće koja je kod nas objavila knjige spomenute autorice, poznate ih osobe iz javnoga života preporučuju. Svi su mahom oduševljeni i očarani živim i stvarnim likovima, bezvremenskom kvalitetom ovih suvremenih romana.
Zavodljivost dijaloga
Izlazak autoričinih romana često prati i pitanje vrijedi li tolikog hypea, stoga je njihovo čitanje jedini ispravan način da se odgovori na to pitanje jer, kao što jedna od protagonistkinja knjige Razgovori s prijateljima govori, “neke stvari morate proživjeti prije nego što ih shvatite. Ne možete uvijek zauzimati analitički stav.” A čitateljsko iskustvo Razgovora koje će isprovocirati vašu osobnu analizu, i to baš svim skeptičnim i ambivalentnim stavovima unatoč, uvest će vas u zavodljiv svijet dijaloga.
Naravno, ne bilokakvih, nego stimulativnih, “u kojima se uživa na isti iracionalan i senzualan način na koji se uživa u kavi ili glasnoj glazbi.” Premrežen i kompleksan prijateljsko-ljubavni odnos četvero likova – Frances, Bobbi, Melisse i Nicka – rasplitat će se, osvjetljavati i razvijati kroz njihovu međusobnu komunikaciju, kao što će nam biti vidljiv i ekonomsko-politički kontekst u kojem odrasta generacija milenijalaca, a koji itekako određuje njihove odnose.
Razgovori su to koji “ispituju granice najboljega prijateljstva”, koji se downloadaju kao “tekstualni dokazi o nekadašnjoj prijateljskoj naklonosti koji će preživjeti dulje od one stvarne, bude li to potrebno, i na temelju koje prijatelji neće moći zanijekati da su si jedno vrijeme bili dragi.” Elektroničke ljubavne poruke djeluju poput “dokumenta u Wordu koji par zajednički piše i uređuje ili poput privatne šale koju nitko drugi ne razumije.”
I kada su slušatelji u tim razgovorima bezuvjetno suosjećajni ili kada pak primjenjuju stroga načela u prosudbi izgovorenoga, oni djeluju životno. I upravo je ta opipljivost likova, koji se traže i griješe, predstavljena kroz dijaloge, dovoljno pametne i ironične da ne skliznu u sentimentalno, ono što poziva na čitanje.
Moglo bi vas zanimati i: “Penelopeja” – priča koju pričaju Penelopa i sluškinje
Tekst: Tekst: Maja Janković, profesorica hrvatskog i češkog jezika i književnosti, te pasionirana čitateljica koja na Facebooku ima svoj kutak – Majin izbor