Razlikuju li se životi onih koji postavljaju ciljeve od onih koji to ne čine? Zašto je uopće potrebno postavljati ciljeve i čemu oni pridonose, ako uopće pridonose? Niz je pitanja koja se nameću kada je riječ o ciljevima. Jasno je da su nam ciljevi svima potrebni kako bismo se usmjerili na pravi put prema vlastitim željama i snovima, a dobro je znati da nam postavljanje ciljeva put do njihova ostvarenja čini opipljivijim i djelotvornijim. Oni su tu kako bi nam pomogli da ne skrenemo s puta već da težimo napretku koji nam je potreban na putu do uspjeha. Međutim, potrebno je postaviti realne ciljeve, a o tome kako to učiniti te kako raditi na njihovom ostvarenju raspravljamo u nastavku. U svemu tome vam može pomoći S.M.A.R.T.E.R. metoda.
Ciljevi su važan aspekt naših života, a za svaki od njih bismo se trebali zapitati što nam uistinu znači. Njima se vodimo kad god prolazimo kroz teške trenutke, težimo ciljevima koje smo odredili i na taj način dolazimo do željenog postignuća. Jednako tako, ciljevi bi trebali imati dublje značenje, a ne biti isključivo površinski kako bismo se svidjeli drugima ili predstavili u lažnom svjetlu. Naime, kada ciljeve ne postavljamo na pravi način javljaju se osjećaji poput neizvjesnosti, frustracije i neispunjenosti.
Postavite pametnije (S.M.A.R.T.E.R.) ciljeve
Jedna od metoda pomoću koji možete postavljati ciljeve na ispravan način jest S.M.A.R.T. strategija postavljanja ciljeva. Prvi put je spomenuta u časopisu Managment Review 1981. kada je George T. Doran pisao o važnosti postavljanja ciljeva u poslovnom menadžmentu. Riječ je o ciljevima koji specifični, smisleni, ostvarivi i relevantni. Najprije biste trebali procijeniti i prilagoditi vlastiti pristup. Stoga, prije nego što krenete s planiranjem procijenite svoje snage, slabosti, prepreke na putu, okruženje, greške iz prošlosti, trenutna uvjerenja koja vas ograničavaju, ali u obzir uzmite i trenutne resurse kojima raspolažete. Kada ste gotovi s procjenom, krenite u samu srž S.M.A.R.T.E.R. metode.
SPECIFIČNOST (SPECIFIC)
Ciljevi moraju biti vrlo specifični. Što budete konkretniji u postavljanju ciljeva, to ćete ih uspješnije postići bez obzira na to kojom se metodom njihova ostvarivanja koristite. Primjerice, ako želite raditi na gubitku tjelesne mase, morate odrediti koliko točno kilograma želite izgubiti. Važno je da su ciljevi mjerljivi jer oni ciljevi koji su nejasni i nedorečeni dopuštaju psihologiji vašega uma da nadjača vaše ciljeve. Zbog toga uvijek navedite pojedinosti i budite što konkretniji i nemojte se bojati biti previše specifični.
ZNAČENJE (MEANINGFUL)
Drugi korak postavljanja ciljeva se odnosi na to da morate postavljati ciljeve koji su vam dovoljno značajni te ćete biti u stanju učiniti sve što je potrebno kako biste ih postigli. U ovom koraku važno je postaviti pitanje zašto jer kada ciljevi imaju dovoljno duboko značenje neće postojati prepreke koje će vas spriječiti da ih postignete. Dakle, uz to što moraju biti specifični, ciljevi moraju imati i dovoljno snažno značenje.
OSTVARIVOST (ACHIEVABLE)
Postavite ciljeve koji su ostvarivi i realni. Ovo pravilo posebno vrijedi za sve kratkoročne ciljeve, odnosno one koje želimo postići unutar godine dana. Međutim, ovaj korak ne želi vas usmjeriti na to da se ograničavate već isključivo da morate odabrati ciljeve koje možete postići kratkoročno.
RELEVANTNOST (RELEVANT)
Četvrti korak jest postavljanje ciljeva koji su relevantni za vaš život. Odnosno, ciljevi bi se trebali slagati s vašim temeljnim vrijednostima i onome čemu u životu težite. U slučaju da su vaše temeljne vrijednosti u suprotnosti s vašim ciljevima, razočarat ćete se i vrlo brzo odustati.
VREMENSKO OGRANIČENJE (TIME-BOUND)
Formirajte ciljeve koji će imati vremensko ograničenje. Postavite točan datum do kojega planirate postići ciljeve. Naime, kada su vaši ciljevi vremenski ograničeni, oni su i mjerljivi pa biste ih trebali mjeriti na tjednoj ili mjesečnoj bazi. Na taj način ćete dobiti odgovor na pitanje koliko ste blizu postizanja ciljeva. U protivnom nećete moći vidjeti svoj napredak.
PROCJENJIVANJE (EVALUATE)
Procjenjujete li svoje ciljeve vjerojatnije je da ćete ih postići. Dugoročni ciljevi, koji se ne procjenjuju, mogu se lako zanemariti i staviti u drugi plan. Stoga, nemojte preskakati ovaj vrlo važan korak.
PONOVNO PRILAGOĐAVANJE (READJUST)
Posljednji korak odnosi se na to da ponovno prilagodite vlastiti pristup. Primijetite li da neprestano nailazite na istu prepreku do ostvarenja cilja vrijeme je da prilagodite metodu i tehnike do ostvarenja cilja. Ponovno prilagođavanje ne znači da morate odbaciti ciljeve i krenuti ispočetka već da je potrebno krenuti s isprobavanjem različitih pristupa. Upravo je ovo razlog zbog kojega je prethodni korak procjene vrlo važan.
Nadamo se kako ćete isprobati S.M.A.R.T.E.R. metodu uz koju ćete napokon ostvariti ono o čemu dugo samo sanjate.
Moglo bi vas zanimati: Jesmo li prekomjerni rad shvatili olako?
Tekst: Slowliving.hr
Foto: Pinterest