Postoje ta neka mjesta koja vas jednostavno osvoje na prvu i koja vam svojom posebnom energijom pružaju onaj danas toliko potrebni osjećaj dobrodošlice. Ulaskom u Filteraj kao da smo profiltrirali svu brzinu i vrevu gradskog života. Odjedanput nas je obuzela toplina i preplavio opuštajući osjećaj. Tome je pridonijela topla atmosfera interijera kojeg je upotpunio srdačan i veseli pozdrav zaposlenice za šankom, čime nas je odmah osvojila.
Vlaška ulica je u protekloj godini postala bogatija za coffee shop Filteraj koji je sve samo ne običan kafić. Naime, Filteraj je nastao iz ljubavi mlade vlasnice, Lori Brnčić prije svega prema ugostiteljstvu, a zatim i prema zero waste i plant based stilu života. Sve detalje ćete saznati iz našeg razgovora s vlasnicom.
Pročitali smo kako vi sami živite u skladu sa stilom života koji promovirate kroz Filteraj. To podrazumijeva odgovornost prema našoj Planeti kroz Zero waste životne navike. Kako ste se uopće odlučili na to, što vas je potaknulo?
Da, tako je. Iskreno tijekom pandemije baš kao i većini ljudi probudila mi se svijest o tome koliko se toga bespotrebnog troši i to mi je počelo stvarati osjećaj tjeskobe. Volim efikasnost, ne nužno minimalizam, ali sve prekomjerno vidim kao bacanje resursa. U svom domu sam sve posložila tako da bude maksimalno efikasno i tu su počele promjene. Otkrila sam neke nove proizvode koji su jako kvalitetni i koji mi dugoročno štede novac i ostavljaju mi više vremena za mene.
Nikad do sada nismo ni razmišljali kako bi bilo dobro da tijekom ispijanja omiljene šalice kave imamo priliku razgledati i neke druge proizvode. Kako je vama ta ideja pala na pamet?
Ta ideja je dosta zastupljena vani. Ja sam u biti htjela imati i jedno i drugo. Ugostiteljstvo je moja komfor zona, ali željela sam imati priliku i druge upoznati s proizvodima koje inače i sama koristim i koji utječu pozitivno na moju svakodnevicu. Kao i većina Hrvata na ritual ispijanja šalice kave gledam kao na nešto opuštajuće što i traje, dok primjerice kupovinu uvijek obavljam u brzini i često nemam vremena razgledati što se uopće nudi. Trgovina nam nije toliko u fokusu i načelno je tu više da se ljudi upoznaju s proizvodima ovog tipa. Iako, kada ljudi neko vrijeme dolaze na kavu kod nas primijetili smo da se vremenom doista i zainteresiraju za proizvode. Sve što nudim sama sam isprobala pa tako ljudima mogu prenijeti iskustva iz prve ruke. Svi proizvodi su provjereni pa za njih možemo garantirati, a zanimljivo je da se, kada jednom probaju, naši posjetitelji vraćaju oduševljeni.
Možete li našim čitateljima opisati što ih očekuje kada dođu u Filteraj? Što biste istaknuli kao vašu najveću prednost?
Jako puno ljudi nas i dalje pita zašto želimo mijenjati rutinu ispijanja kave… Kod nas možete doista uživati u jako dobroj kavi jer joj pristupamo kao što se inače pristupa vinu. Kod vina uvijek možete birati između različitih vrsta dok to kod kave često i nije slučaj. Mi upoznajemo ljude s kavom, ali i s različitim vrstama mlijeka. Jako volimo pričati i educirati posjetitelje i kod nas uvijek mogu dobiti dobru šalicu kave i dobru “ćakulu”.
Kakve su reakcije onih koji vas prvi put posjete?
Reakcije su većinom pozitivne i bilo je jako malo “šokiranja”. Kod nas je kravlje mlijeko alternativa i vremenom planiramo imati isključivo biljno mlijeko. Zanimljivo je što nam se jako puno ljudi vraća i sve su skloniji eksperimentiranju i uživaju u tome. Otvore se nekim novim iskustvima, a nekolicina isprobava različite kave s različitim vrstama biljnog mlijeka dok ne pronađu svoju idealnu kombinaciju. Jako puno ljudi komentira kako je “kava s mlijekom” jedina stavka kod koje nisu spremni na promjene jer biljna mlijeka obično koriste za smoothie, za žitarice i slično… Mi smo tu da našim posjetiteljima nježno, “bez prisile” ponudimo novu opciju. Često i dalje kada pitamo ljude koje mlijeko žele, kažu kako žele toplo ili hladno. A naše pitanje je bilo usmjereno na koju vrstu mlijeka. Tada im objasnimo da sami pravimo svoja biljna mlijeka te im predstavimo kako se koje mlijeko ponaša u kavi. Kada probaju onda na novi način počnu i promatrati tu šalicu kave. S vremenom shvate kako neka mlijeka imaju blago orašasti okus, neka imaju bogatiju pjenu i onda mogu odabrati opciju za sebe.
Što biste posebno izdvojili iz svoje ponude?
Definitivno biljna mlijeka koja pravimo sami. Kupujemo sirove namirnice i izrađujemo mlijeko s maksimalno tri sastojka. Jedna kombinacija na koju smo jako ponosni je kokos i indijski oraščić. Okusom su najsličniji kravljem mlijeku, ali imaju nježnu pjenastu teksturu…
Koliko je izazovno pratiti zero waste pristup u ugostiteljstvu?
Iskreno i nije izazovno. I mene je to iznenadilo jer sam 15 godina u ugostiteljstvu i očekivala sam da će biti izazovnije. Da više ugostitelja zna kako je jednostavno možda bi sami napravili barem jedan korak prema tome. Najvažnije je odabrati prave dobavljače. Neke stvari su nam uštedile novac u svakodnevici kao što je primjerice korištenje sušila za ruke u toaletu te platnenih krpa umjesto ubrusa. Na taj način smanjujemo otpad i štedimo resurse. Za izradu biljnog mlijeka nabavljam orašaste plodove jednom u tri tjedna što je dosta jednostavnije. To što pravimo mlijeko daje nam veću slobodu i samostalnost, ali i stabilnost u poslovanju.
Koja biljna mlijeka najčešće preporučujete uz svoje kave?
Najčešće preporučujemo kokos i indijski oraščić jer je taj okus ljudima najpoznatiji. Zobeno je primjerice dosta kiselije, bademovo predlažemo za osobe koje vole Cappuccino, ako žele čaj matcha latte predlažem cococash mlijeko… Uvijek predlažemo mlijeko koje odgovara kavi koju osoba preferira.
Što sve nudite u rinfuzama? Koje ambalaže je moguće kupiti?
Nudimo soja umak, maslinovo ulje, tri vrste octa (vinski, alkoholni i jabučni), višenamjenski gel za čišćenje, wc gel, sredstvo za pranje podova, sredstvo za pranje rublja. To je sve u tekućoj varijanti. Boce posjetitelji mogu donijeti sami, a imamo i mi boce od 0,5 l i 1 l. Uskoro bi trebale biti dostupne i besplatne staklenke.
Kakvi su vam planovi za budućnost?
Naši planovi su uvijek ambiciozni, ali pokušavamo naravno biti i realni. Nadamo se da ćemo proširiti dio trgovine… Imamo i upite od drugih ugostitelja da im prodajemo svoja biljna mlijeka, ali to onda treba postati i poseban proizvod… Imamo nekoliko smjerova u kojima se možemo razvijati, ali polako… Za početak ćemo se stabilizirati i polako raditi na budućnosti.
Što se tiče radionica u kojem smjeru idete?
Meni je važno da idemo u smjeru da svi međusobno dijelimo znanje. Imamo sada i “Sit and chat” druženja na kojima se okupi nekoliko ljudi i onda razmjenjujemo znanja, iskustva i slično. Imali smo temu održivosti mode, zero waste alternativnim proizvodima i sve ima edukativnu i inspirativnu notu. Iako na Internetu možemo pronaći jako puno toga, često se u moru informacija izgube one najvažnije, a na ovim okupljanjima možete odmah na licu mjesta pitati osobu ono što vas stvarno zanima. Kada netko tek krene u veganstvo ili zero waste rado ću uvijek podijeliti svoje znanje i iskustvo. Tu ima i dosta različiti mitova koje je važno razbiti. Jako malo ljudi razmišlja strateški i dugoročno… Tako primjerice možda na prvi pogled izgleda skupo izdvojiti veći iznos novca za platnene ubruse umjesto da se stalno kupuju papirnati, ali dugoročno ćete svakako ostvariti uštede.
Za kraj, kako bi ukratko opisali filteraj?
U Filteraju “Serviramo kavu, rifilove i optimizam.”
Mi smo istinski uživali u Filteraju, a u nastavku dijelimo s vama fotografije koje će vam nadamo se dočarati barem dio iskustva koje vas tamo očekuje. Uživajte!
Razgovarala: dr.sc. Anđela Jelić, mag.psych.
Foto: Daniel Rodrigues