Razgovarali smo s Majom Plazibat o umjetnosti u dječjem vrtiću

by Petra Šafranko

U prostorima gdje svakodnevno odzvanja dječji smijeh, gdje plastelin, tempere i kolaž papir nisu samo alati, već mostovi prema unutarnjem svijetu – tamo djeluje Maja Plazibat. Odgajateljica, kreativka, edukatorica i pokretačica Instagram profila @likovnjaci, kroz više od dva desetljeća rada u predškolskom odgoju i gradi drukčiji pristup umjetnosti – onaj koji se temelji na doživljaju, slobodi izražavanja i dubokoj vjeri u kreativni potencijal svakog djeteta. U Maji Plazibat umjetnost je pronašla svoju saveznicu. A djeca – svog vodiča.

“Mašta je najvažnija, ona predstavlja uvid u buduće životne ljepote.” – Albert Einstein

Maja Plazibat je rođena 1981. godine u Splitu, završila je studij Predškolskog odgoja na Visokoj učiteljskoj školi u Splitu 2002. godine. Njezino profesionalno putovanje obilježeno je dubokom strašću prema likovnoj umjetnosti, koja je postala ključni element njezina pedagoškog pristupa. Maja je kreatorica koncepta artfulness, koji spaja umjetnost, terapiju i odgoj, pružajući djeci prostor za slobodno izražavanje i razvoj. Na Instagram profilu objavljuje radionice, edukacije i projekte koje provodi. Kroz više od dva desetljeća rada, Maja je postala sinonim za inovativan pristup predškolskom odgoju, integrirajući umjetnost kao alat za poticanje dječje mašte, emocionalnog izražavanja i samopouzdanja.

Kako je izgledao taj prijelaz iz osobnog stvaralaštva u zajedničko stvaralaštvo s djecom?

Umjetnost je oduvijek bila sastavni dio mog života. Još od djetinjstva plesala sam klasični balet, sudjelovala u baletnim, opernim i dramskim predstavama. No, dugo nisam znala kako djeci približiti umjetnost osim kroz ples i pokret. Za mene je umjetnost bila alat za preživljavanje, prostor u kojem sam pronalazila odgovore.

Iako imam 22 godine radnog staža, prije desetak godina odlučila sam eksperimentirati – počela sam istraživati različite umjetnike i uključivati ih u rad s djecom. Pronalazila sam ih intuitivno, često i sama otkrivajući nova imena i likovne pravce. Posebno su me fascinirali njihovi životi, stvaralački procesi i unikatni slikarski rukopisi.

Danas polazim od motiva koji su djeci zanimljivi, vizualnih elemenata ili likovnih načela te ih povezujem s umjetnicima i njihovim djelima. To je začin koji obogaćuje naš rad.

Kako konkretno izgleda jedan takav dan u vrtiću?

Koristimo sve – slike, glazbu, filmove, pokret, glas. Imamo prostor za ples i pokret čiji su zidovi oslikani u stilu Henrija Matissa – njegovi likovi kao da plešu s nama. Naša svakodnevica je šarolika: danas smo u Japanu, sutra u Brazilu; putujemo od Tokija i Afrike do Indije, Himalaje i Brazila, upoznavajući različite kulture i tradicije. Putovanjem kroz priče i taj jedan storytelling, djeca upoznaju kulture, boje, simbole, glazbu. I što je najvažnije – djeca pamte. Djeca su ustvari nevjerojatno perceptivna – svakodnevno koriste motive, boje i kompozicije inspirirane velikim umjetnicima, a roditelji često iznenađeno primjećuju kako te umjetnike prepoznaju na plakatima, u trgovinama ili muzejima. To mi je nevjerojatno lijepo.

Može li umjetnost biti dobar alat za izražavanje, i  je li vam to glavni cilj u radu s djecom?

“Umjetnost je medij kroz koji se čovjek može iscijeliti.”

Definitivno. Djeca ne govore uvijek ono što osjećaju – ali mogu to naslikati, otpjevati, isplesati. Umjetnost nadilazi riječi. U radu s djecom najvažnije mi je potaknuti njihov unutarnji doživljaj i ekspresivni izraz. Vjerujem da umjetnost ima neprocjenjivu vrijednost jer djeci omogućuje izražavanje kada riječi nisu dovoljne. Ona nadilazi kulturne i jezične barijere, potiče razvoj fine motorike, kognitivnih i emocionalnih sposobnosti, obogaćuje rječnik te jača samopouzdanje.

Zato i koristim art terapiju – završila sam dvogodišnju edukaciju za praktičara ekspresivne art terapije. Ona mi je dala alate kako podržati dijete u trenutku kad mu je to najpotrebnije. Kad nema riječi – tu je boja, pokret, ritam. Zanimljivo mi je i što sam ozbiljnu umjetnost i umjetnike uspjela približiti djeci na nenametljiv, zabavan i atraktivan način.

Na Instagramu vodite profil @likovnjaci. Kako je došlo do toga?

Već godinama dijelim svoj rad na Instagramu (@likovnjaci), gdje objavljujem radionice koje provodim s roditeljima i kolegicama te edukacije koje pohađam. To je bio način da podijelim ono što radimo. Mjesto za ideje, radionice, iskustva. Pokazujem kako se može drukčije – bez gotovih predložaka i „šablona”, već uz stvarnu dječju ekspresiju. Profil je postao platforma i za povezivanje s roditeljima i kolegicama, ali i za vlastito učenje. Svaka edukacija, svaka radionica, sve to objavljujem jer vjerujem u zajednički rast.

“Kreativnost je izmišljanje, eksperimentiranje, rast, riskiranje, kršenje pravila, pravljenje grešaka i zabavljanje.” – Mary Lou Cook

I za kraj, znamo koliko je umjetnost bitna u životu, a pohvalno je da ju potičete kod djece još od njihove rane dobe. Kako biste opisali Artfulness koncept?

U svom radu koristim tehnike mindfulnessa i art terapije, jer sam i sama iskusila iscjeljujuću moć kreativnog procesa. Sada znam da sam spojila sve svoje ljubavi u jedan novi koncept – Artfulness. Artfulness je koncept koji i sama živim i stvaram svakoga dana, ono nije metoda ni program. To je pristup. Suživot umjetnosti i djetinjstva, bez granica, bez ocjena. Samo autentičnost i izražavanje. I upravo zato ima toliku snagu. Umjetnost u vrtiću nije priprema za školu – to je priprema za život. A od nas sve počinje – mi trebamo biti promjena koju želimo vidjeti u svijetu. Predškolski odgoj je prva stepenica obrazovanja, i zato je ključno da djeci budemo primjer – kompetentni, kreativni i inspirativni odgajatelji.

Moglo bi vas zanimati i: Maja Prović za Slowliving.hr: “Danas primjenjujte mindfulness praksu i bit ćete sebi zahvalni kada nalete teški dani”.

Tekst: Petra Šafranko, Maja Plazibat

Foto: Maja Plazibat

Možda će vam se svidjeti

Želite pratiti novosti vezane za slowliving concept?

Povremeno ćemo vam slati notifikacije sa savjetima kako živjeti bolje, zdravije i sretnije!