Iako vam se tako ne čini, godina nam traje tek 20-ak dana. Dakle, još uvijek možete jedno veliko pospremanje doma ‘ubaciti’ pod novogodišnju odluku. A tako ćete ujedno u plodovima odrađenog posla uživati sve do proljetnog čišćenja, koja će tada proći bezbolnije.
Koliko ste puta pomislili da bi vam uz čišći i organiziraniji dom i misli bile sređenije i jasnije? I niste bili daleko od istine. Uistinu prostor u kojem se nalazimo utječe na naše raspoloženje, osjećaje i misli. Evo nekoliko koraka kako brzo i bezbolno odraditi veliko pospremanje doma.
Odaberite metodu raščišćavanja i držite je se
- Metoda „zadrži samo ono što te veseli
Ovu je metodu popularizirala Mari Kondo, a prema njoj trebate se riješiti svega što vas više ne veseli. Dakle, doslovno, trebate uzeti u ruke svaki predmet u kući i procijeniti trebate li ga zadržati ili ne, ako vas ne veseli, zahvalite mu što vas je služio i odložite na hrpu koju ćete proslijediti nekom. Naravno, to ne znači da ćete baciti sva sredstva za čišćenje…
- Test 90/90
Ova je metoda također jednostavna – ako nešto niste koristili 90 dana, vrlo vjerojatno nećete niti u idućih 90.
- Metoda 10%
Stavite na hrpu sve stvari iz iste skupine – na primjer, sve cipele, sve deke, sve tanjure. Iz svake grupe odvojite 10 posto predmeta za prosljeđivanje. Ova je metoda dobra za one koji se emotivno vežu za predmete, pa ne žele baciti/proslijediti neke koje im uistinu ne trebaju.
Uključite obitelj
Nemojte sve raditi sami. Uključite u raščišćavanje djecu, partnera, sustanara. Nećete raditi to sami, a i spriječit ćete da vam nekad u budućnosti zamjeraju zato što ste nešto njima drago bacili. No, postavite svima jednake uvjete i budite strogi kod procjene odrađenog.
Jedna po jedna prostorija
Ako si zadate zadatak raščistiti cijeli dom odjednom, to će biti prevelik zalogaj. Uzmite si dovoljno vremena i odradite jednu po jednu prostoriju. Krenite od manjih prostorija prema većima. Na primjer, u kupaonici se začas nakupi svega, ali je relativno jednostavno dovesti je u red. To će vam dati vjetar u leđa. Nakon toga, krenite prema spavaćoj sobi, kuhinji, dnevnom boravku.
Papiri su posebna kategorija
Ako vječno vodite brigu o tome hoćete li pronaći neki dokument ili papir kad vam zatreba, odvojite jedno pospremanje samo za to. Računi, pošta, nalazi, časopisi – krenite redom i budite krajnje odrešiti. Ako znate da vam ne treba – bacite! Ako niste sigurni, skenirajte dokument, pa nakon tog bacite. Važno je pokloniti pažnju organizaciji sustava u koji ćete odlagati sve to.
Riješite se „starog“
Bez obzira na koju prostoriju se odnosilo (ako najviše u kuhinji i kupaonici) sigurno imate pregršt proizvoda koji su napola potrošeni, a nikad ih nećete potrošiti. Riješite se najprije onih kojima je istekao rok trajanja. Možda imate i praznih posudica – pokušajte ih nekako iskoristiti, ali ako ne ide, riješite ih se.
Ako se riješite svih takvih proizvoda, to će vam osloboditi prostor, ali i poštedjet će vas „kopanja“ po nepotrebnim bočicama da biste našli potrebnu.
Riješite se i uspomena
Kad ste posljednji put uopće pogledali pehar koji ste osvojili u osnovnoj školi? Da, naravno da ima sentimentalnu vrijednost, ali morate vagnuti i vidjeti koliko ste spremni prostora odvojiti za takve stvari. Ako nešto niste pogledali već godinama – zaboravite to. Ako će vam biti lakše – fotografirajte te predmete prije nego ih poklonite, proslijedite ili što već.
Duplo ili bez para leti
Ako već mjesecima čekate da se negdje pojavi druga čarapa, ima li to smisla? Imate šest pari škara? Trebaju li vam baš sve?
Svaki prostor je bitan
Nikako nemojte pasti na foru „prelijevanja iz šupljeg u prazno“. Nemojte premještati stvari s jednog mjesta na drugo u nadi da će vam tamo manje smetati. Da biste uistinu raščistili svoj dom, morate raščistiti baš svaki prostor. Da, to znači i ispod kreveta, na vrhu kuhinjskih ormarića, svuda.
Ne bojte se zamijeniti
Ako je nešto potrgano, oštećeno, izlizano, a vi to uporno čuvate u nadi da ćete to jednom popraviti – odustanite. Ti predmeti zauzimaju dragocjeno mjesto u vašem domu, bez obzira na to radi li se o odjeći ili namještaju. Budite iskreni prema sebi.
Napravite plan za ubuduće
Kad raščistite dom, on takav treba i ostati. Na primjer:
- Okrenite sve vješalice na jednu stranu. Kad neku odjeću nosite, okrenite ih obrnuto. Ako nakon nekoliko mjeseci niste niti pipnuli neke stvari, riješite ih se.
- Papire i dokumente nemojte samo ubaciti u ormarić kad ih dobijete. Posvetite im pažnju i odložite ih točno tamo kamo treba.
- Kad nešto počnete – završite to! Bez obzira na to je li to slaganje rublja ili pospremanje kupaonice. Nemojte stvari ostavljati napola zgotovljene.
Zapamtite – bez obzira na to koliko se vezali uz stvari, lakše ćete disati kad se riješite nekih suvišnih. I – vjerujte nam – zaboravit ćete na njih čim odu iz vašeg doma.
Tu vam puno mogu pomoći grupe na društvenim mrežama kojih ima sve više, a nazvane su Sharing is caring, gdje možete pokloniti najrazličitije stvari koje vam više ne trebaju, a ne želite ih baciti. Naravno, neke iskoristive stvari možete i prodati!
Moglo bi vas zanimati i: Savjeti za brzi makeover doma
Tekst: Nataša Krstičević
Foto: Canva, Unsplash