Za arhetipove boginja sam prvi put čula prije nekoliko godina na jednom predavanju i odmah sam ostala očarana. Već na prvu, svaka rečenica koju bih čula, činilo mi se da ima smisla, a dok mi knjiga Boginje u svakoj ženi Jean Shinode Bolen nije dospjela u ruke, proteklo je još nekoliko godina. Kad sam je napokon pročitala, ona je postala jedan od mojih najdražih publicističkih naslova svih vremena, knjiga koja vječno stoji na mom stoliću i koju svako toliko prolistam i konzultiram.
Je li vaša dominantna osobina intuicija, prodornost, senzualnost ili možda požrtvovnost? Žene su kompleksna bića i najčešće sve te osobine žive u svakoj od njih, a aktiviraju se ovisno o ženinu životnom razdoblju, mjesečevoj mijeni i fazi menstrualnog ciklusa.
Popularna psihologija dodjeljuje ženama osobine starogrčkih boginja
Nerijetko se i u svakodnevnom govoru zavodnica naziva Afroditom, a ambiciozna poslovna žena Atenom. Boginje u svakoj ženi psihoanalitičarke Jean Shinode Bolen klasično je djelo ženske psihologije koje koristi sedam arhetipskih boginja iz starogrčke mitologije kao način opisivanja obrazaca ponašanja i osobina ženske ličnosti. Knjiga je prvi put objavljena početkom 1980.-ih, otkad je doživjela brojna reizdanja, a na našem se tržištu ponovno može pronaći zahvaljujući izdanju Planetopije.
Tijekom četiri desetljeća, na tisuće čitateljica diljem svijeta postale su strastvene ljubiteljice identificiranja vlastitih unutarnjih boginja i korištenja njihovih arhetipova kako bi se bolje razumjele i ostvarile veće samopoštovanje, kreativnost i sreću. Psihologija je u opisivanju ženske osobnosti u prošlosti često bila temeljena na dihotomijama kao što su muško/žensko, majka/ljubavnica, karijeristica/domaćica. Koncept arhetipskih boginja odvodi nas dalje od takvih restriktivnih obrazaca nudeći holistički pristup samospoznaje i cjelovitosti.
Radikalna ideja dr. Jean Shinode Bolen bila je da žene nisu svjesne snažnih arhetipskih sila u sebi koje nisu vezane za geografsko podneblje, genetsko nasljeđe ili naciju, nego izlaze iz kolektivnog nesvjesnog i značajno utječu na ono što žene rade i kako se osjećaju. Arhetipovi boginja objašnjavaju kompleksnost ženske osobnosti i činjenicu da sve žene uistinu nisu iste.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Arhetip boginje koju svaka žena nosi
Pojam arhetipa u područje psihologije uveo je švicarski psihijatar Carl Gustav Jung kao izraz za manifestaciju nesvjesnog u nama. Sama riječ arhetip grčkog je porijekla i znači prauzorak, praslika, prvi otisak. Odnosi se na urođene i univerzalne obrasce ponašanja i mišljenja koji predstavljaju osnovne strukture kolektivno nesvjesnog. U Jungovu učenju kolektivno nesvjesno sadrži četiri glavna arhetipa: jastvo, animus, animu i sjenu, iako Jung navodi da arhetipova ima bezbroj. Svi arhetipovi su obrasci koji se pojavljuju u svim kulturama kroz različite izraze. Jean Shinoda Bolen kao jungovska psihoanalitičarka predstavila je ove obrasce u ženskoj psihologiji likovima sedam arhetipskih boginja, ili tipova osobnosti.
Boginje djevice i ranjene boginje
Ona dijeli boginje u tri skupine: boginje djevice, ranjive boginje i alkemijske boginje.
- Boginje djevice (Artemida, Atena i Hestija) su boginje koje mogu živjeti bez muškaraca u svojim životima. Muškarci nisu imali puno udjela u njihovoj mitologiji. Slobodoumna Artemida sve ljude smatra braćom, ambiciozna Atena traži samo heroje, a „svećenica“ Hestija živi u svom malom, zatvorenom svijetu.
- Ranjive boginje (Hera, Demetra, Perzefona) pak ne mogu živjeti bez muškaraca u svojim životima, a ti su ih muškarci na neki način ranili. Ljubomorna supruga Hera je bila prevarena, požrtvovnu majku Demetru je silovao Posejdon, a poslušna kći Perzefona je bila oteta.
- Alkemijska boginja Afrodita, senzualnna zavodnica, u sebi utjelovljuje oba principa – i djevice i ranjene boginje.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Koje arhetipove boginja sam prepoznala kod sebe?
Ovi arhetipovi boginja pomogli su i meni na jednostavan i plastičan način, preko živopisnih likova iz grčke mitologije, objasniti mene samu, ali i sve žene koje me okružuju. Sve ono što unatoč svom analitičkom duhu i smislu za psihologiju nisam mogla razumjeti – zašto sam ili nisam donijela neku životnu odluku, zašto neke stvari obožavam, a neke prezirem, zašto se pojavljuju poteškoće i prepreke u mojim međuljudskim odnosima. Arhetipovi boginja su mi objasnili povijest svih mojih životnih uspjeha i neuspjeha, a jednako tako i svih žena oko mene. Arhetipski obrasci često su jači od racija, a prepoznajući ih, mogu na njih i utjecati.
Iako Artemida, Atena, Hestija, Hera, Demetra, Perzefona i Afrodita žive u svakoj ženi, u pravilu su dvije ili tri dominantne. Ta se dominacija kroz različite životne faze i mijenja. Ja sam u sebi najviše prepoznala modele Atene (ambiciozne ljubiteljice moći), Perzefone (otete kćeri) i Afrodite (zavodnice).
Boginje u mirisnom obliku
Model arhetipova grčkih boginja ima i svoj mirisni oblik, a donosi ih španjolski holistički kozmetički brend ALQVIMIA sa četiri parfemska eliksira temeljena upravo na arhetipovima grčkih boginja.
Oni su šest Boleninih arhetipova sveli na četiri: Hekatu, Atenu, Afroditu i Heru. Jednako kao kod Junga i Bolen, ideja je da sve četiri boginje žive u svakoj ženi i povezane su s Mjesečevim mijenama i fazama ženina menstrualnog ciklusa. U Alqvimiji su ih povezali s najčišćim ljekovitim biljnijim esencijama, koje aromaterapeutski djeluju na aspekt ličnosti koji nam u određenoj fazi najviše treba.
A koje su te četiri arhetipske boginje koje prema Alqvimiji svaka žena nosi u sebi?
- Hera, mudra i suosjećajna;
- Atena, snažna i poduzetna;
- Hekata, intuitivna i tajanstvena;
- Afrodita, kreativna i zavodljiva.
U Alqvimiji čvrsto vjeruju da je njihovo otkrivanje i usklađivanje s fazama ženskog ciklusa i raspoloženja put do ženine samospoznaje i mudrosti. Iz tog je razloga karizmatični osnivač Alqvimije Idili Lizcano, inače doktor filozofije, artisan parfumer i budistički svećenik, osmislio i kreirao novu seriju od četiri parfema inspiriranu energijom četiriju boginja, koristeći najdragocjenija prirodna eterična ulja kao što su jasmin, neroli, bugarska ruža i tuberoza.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Esprit de Parfum Hecate, Athene, Aphrodite i Here
Esprit de Parfum Hecate
Ovo je parfem s mirisom koji se povezuje sa ženskom unutarnjom mudrošću, magijom i intuicijom. Hekata je boginja noći, unutarnje mudrosti, smirenosti i introspekcije; intimno povezana s energijom mladog mjeseca koji žene prati svakih 28 dana i energetski povezuje menstrualni ciklus. Formula ovog parfema sadrži jedinstvenu mješavinu eteričnih ulja poput dracocjenog ulja nerolija, absoluta vanilije, sandalovine, palisandera i tuberoze. Oni će kožu zamirisati svježim, intenzivnim, slatkim i toplim mirisom koji će vas pozvati na povezanost s vašom unutarnjom boginjom Hekatom.
Esprit de Parfum Athena
Athena parfem je s mirisom koji se povezuje sa ženskom mudrošću, snagom i vodstvom. Atena je moćna boginja ratnica koja predstavlja akciju, strategiju, mudrost i djelovanje; intimno povezan s energijom polumjeseca koji nas prati svakih 28 dana i energetski povezuje folikularnu fazu menstrualnog ciklusa. Formula ovog parfema sadrži jedinstvenu mješavinu eteričnih ulja poput egipatskog geranija i eteričnih ulja pačulija, nerolija, bugarske ruže, vetivera, ružinog drveta i mahune tonke. Ovaj intenzivan, cvjetni i drvenasti miris pozvat će vas na povezanost s vašom unutarnjom boginjom Atenom.
Esprit de Parfum Aphrodite
Aphrodite je parfem s mirisom koji se povezuje sa ženskom senzualnošću, zavodljivošću i kreativnošću. Afrodita je boginja želje, ljubavi, ljepote i strasti; intimno povezana s energijom punog mjeseca koji nas prati svakih 28 dana i energetski povezuje ovulaciju. Formula ovog parfema sadrži jedinstvenu mješavinu eteričnih ulja koja uključuje autentične olfaktorne dragulje, poput absoluta jasmina i eteričnih ulja ylang-ylanga, nerolija, sandalovine, ružinog drveta i mahune tonke, a kožu će ostaviti opojnom i zavodljivom. Slatki i cvjetni miris povezat će vas s vašom unutarnjom boginjom Afroditom.
Esprit de Parfum Hera
Hera je parfem s mirisom koji se povezuje s majčinstvom, bezuvjetnom ljubavlju i suosjećanjem prema ženama. Hera je boginja majčinstva, ljubavi, odanosti toj ljubavi i otpornosti; intimno povezana s energijom opadajućeg mjeseca koja nas prati svakih 28 dana i energetski povezuje predmenstrualnu ili lutealnu fazu ženskog ciklusa. U drži ovog parfema su olfaktorni dragulji poput jedinstvene bugarske ruže i eteričnih ulja tuberoze, nerolija, peruanskog balzama, ružinog drveta i mahune tonke, koji će kožu ostaviti opojnim mirisom. Cvjetni, slatki i obavijajući miris pozvat će vas na povezanost s vašom unutarnjom boginjom Herom.
Holistički brend Alqvimia koji donosi ova četiri parfema
Alqvimia je poznata ne samo po vrhunskoj prirodnoj kozmetici nego i po jedinstvenim tretmanima i spa ritualima prisutnim u najekskluzivnijim hrvatskim i svjetskim hotelima. Novu parfemsku liniju prate i četiri nove masaže inspirirane arhetipskim boginjama, a jeste li spremni za tretman Hekate, Atene, Afrodite ili Here odlučit će poseban olfaktorni test.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
U pripremi je i praktična radionica Alkemija boginja, vrlo ekskluzivno holističko iskustvo koje spaja drevno znanje o ženskoj energiji sa senzornim iskustvima i trenutkom svjesnosti kroz vođene meditacije prema odabranoj boginji. Nove parfeme, radionice i masaže inspirirane arhetipovima boginja možete isprobati u Alqvimia Store & Spa u Zagrebu na Europskom trgu.
Željka Maras je bivša novinarka i urednica, poduzetnica i komunikacijska stručnjakinja. Brend menadžerica je španjolskog holističkog brenda ALQVIMIA za Hrvatsku i Sloveniju, kao i voditeljica jedinstvenog koncepta Alqvimia Store & Spa u Zagrebu.
Moglo bi vas zanimati i: Uronili smo u blagdansko ozračje svim osjetilima na Alqvimia radionici šestog čula za Slowliving uzvanike.
Tekst: Željka Maras
Foto: Alqvimia, Pexels