Željka Maras: „Prepoznajte arhetipsku boginju u sebi kako biste se bolje razumjele i ostvarile veće samopoštovanje, kreativnost i sreću“

by Petra Šafranko

Za arhetipove boginja sam prvi put čula prije nekoliko godina na jednom predavanju i odmah sam ostala očarana. Već na prvu, svaka rečenica koju bih čula, činilo mi se da ima smisla, a dok mi knjiga Boginje u svakoj ženi Jean Shinode Bolen nije dospjela u ruke, proteklo je još nekoliko godina. Kad sam je napokon pročitala, ona je postala jedan od mojih najdražih publicističkih naslova svih vremena, knjiga koja vječno stoji na mom stoliću i koju svako toliko prolistam i konzultiram.

Je li vaša dominantna osobina intuicija, prodornost, senzualnost ili možda požrtvovnost? Žene su kompleksna bića i najčešće sve te osobine žive u svakoj od njih, a aktiviraju se ovisno o ženinu životnom razdoblju, mjesečevoj mijeni i fazi menstrualnog ciklusa.

Popularna psihologija dodjeljuje ženama osobine starogrčkih boginja

Nerijetko se i u svakodnevnom govoru zavodnica naziva Afroditom, a ambiciozna poslovna žena Atenom. Boginje u svakoj ženi psihoanalitičarke Jean Shinode Bolen klasično je djelo ženske psihologije koje koristi sedam arhetipskih boginja iz starogrčke mitologije kao način opisivanja obrazaca ponašanja i osobina ženske ličnosti. Knjiga je prvi put objavljena početkom 1980.-ih, otkad je doživjela brojna reizdanja, a na našem se tržištu ponovno može pronaći zahvaljujući izdanju Planetopije.

Tijekom četiri desetljeća, na tisuće čitateljica diljem svijeta postale su strastvene ljubiteljice identificiranja vlastitih unutarnjih boginja i korištenja njihovih arhetipova kako bi se bolje razumjele i ostvarile veće samopoštovanje, kreativnost i sreću. Psihologija je u opisivanju ženske osobnosti u prošlosti često bila temeljena na dihotomijama kao što su muško/žensko, majka/ljubavnica, karijeristica/domaćica. Koncept arhetipskih boginja odvodi nas dalje od takvih restriktivnih obrazaca nudeći holistički pristup samospoznaje i cjelovitosti.

Radikalna ideja dr. Jean Shinode Bolen bila je da žene nisu svjesne snažnih arhetipskih sila u sebi koje nisu vezane za geografsko podneblje, genetsko nasljeđe ili naciju, nego izlaze iz kolektivnog nesvjesnog i značajno utječu na ono što žene rade i kako se osjećaju. Arhetipovi boginja objašnjavaju kompleksnost ženske osobnosti i činjenicu da sve žene uistinu nisu iste.

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli Alqvimia Hrvatska (@alqvimia_hrvatska)

Arhetip boginje koju svaka žena nosi

Pojam arhetipa u područje psihologije uveo je švicarski psihijatar Carl Gustav Jung kao izraz za manifestaciju nesvjesnog u nama. Sama riječ arhetip grčkog je porijekla i znači prauzorak, praslika, prvi otisak. Odnosi se na urođene i univerzalne obrasce ponašanja i mišljenja koji predstavljaju osnovne strukture kolektivno nesvjesnog. U Jungovu učenju kolektivno nesvjesno sadrži četiri glavna arhetipa: jastvo, animus, animu i sjenu, iako Jung navodi da arhetipova ima bezbroj. Svi arhetipovi su obrasci koji se pojavljuju u svim kulturama kroz različite izraze. Jean Shinoda Bolen kao jungovska psihoanalitičarka predstavila je ove obrasce u ženskoj psihologiji likovima sedam arhetipskih boginja, ili tipova osobnosti.

Boginje djevice i ranjene boginje

Ona dijeli boginje u tri skupine: boginje djevice, ranjive boginje i alkemijske boginje.

  • Boginje djevice (Artemida, Atena i Hestija) su boginje koje mogu živjeti bez muškaraca u svojim životima. Muškarci nisu imali puno udjela u njihovoj mitologiji. Slobodoumna Artemida sve ljude smatra braćom, ambiciozna Atena traži samo heroje, a „svećenica“ Hestija živi u svom malom, zatvorenom svijetu.
  • Ranjive boginje (Hera, Demetra, Perzefona) pak ne mogu živjeti bez muškaraca u svojim životima, a ti su ih muškarci na neki način ranili. Ljubomorna supruga Hera je bila prevarena, požrtvovnu majku Demetru je silovao Posejdon, a poslušna kći Perzefona je bila oteta.
  • Alkemijska boginja Afrodita, senzualnna zavodnica, u sebi utjelovljuje oba principa – i djevice i ranjene boginje.
 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli Alqvimia Hrvatska (@alqvimia_hrvatska)

Koje arhetipove boginja sam prepoznala kod sebe?

Ovi arhetipovi boginja pomogli su i meni na jednostavan i plastičan način, preko živopisnih likova iz grčke mitologije, objasniti mene samu, ali i sve žene koje me okružuju. Sve ono što unatoč svom analitičkom duhu i smislu za psihologiju nisam mogla razumjeti – zašto sam ili nisam donijela neku životnu odluku, zašto neke stvari obožavam, a neke prezirem, zašto se pojavljuju poteškoće i prepreke u mojim međuljudskim odnosima. Arhetipovi boginja su mi objasnili povijest svih mojih životnih uspjeha i neuspjeha, a jednako tako i svih žena oko mene. Arhetipski obrasci često su jači od racija, a prepoznajući ih, mogu na njih i utjecati.

Iako Artemida, Atena, Hestija, Hera, Demetra, Perzefona i Afrodita žive u svakoj ženi, u pravilu su dvije ili tri dominantne. Ta se dominacija kroz različite životne faze i mijenja. Ja sam u sebi najviše prepoznala modele Atene (ambiciozne ljubiteljice moći), Perzefone (otete kćeri) i Afrodite (zavodnice).

Boginje u mirisnom obliku

Model arhetipova grčkih boginja ima i svoj mirisni oblik, a donosi ih španjolski holistički kozmetički brend ALQVIMIA sa četiri parfemska eliksira temeljena upravo na arhetipovima grčkih boginja.

Ova slika ima prazan alt atribut ; naziv datoteke je boginje4-1024x683.jpg

Oni su šest Boleninih arhetipova sveli na četiri: Hekatu, Atenu, Afroditu i Heru. Jednako kao kod Junga i Bolen, ideja je da sve četiri boginje žive u svakoj ženi i povezane su s Mjesečevim mijenama i fazama ženina menstrualnog ciklusa. U Alqvimiji su ih povezali s najčišćim ljekovitim biljnijim esencijama, koje aromaterapeutski djeluju na aspekt ličnosti koji nam u određenoj fazi najviše treba.

A koje su te četiri arhetipske boginje koje prema Alqvimiji svaka žena nosi u sebi?

  • Hera, mudra i suosjećajna;
  • Atena, snažna i poduzetna;
  • Hekata, intuitivna i tajanstvena;
  • Afrodita, kreativna i zavodljiva.

U Alqvimiji čvrsto vjeruju da je njihovo otkrivanje i usklađivanje s fazama ženskog ciklusa i raspoloženja put do ženine samospoznaje i mudrosti. Iz tog je razloga karizmatični osnivač Alqvimije Idili Lizcano, inače doktor filozofije, artisan parfumer i budistički svećenik, osmislio i kreirao novu seriju od četiri parfema inspiriranu energijom četiriju boginja, koristeći najdragocjenija prirodna eterična ulja kao što su jasmin, neroli, bugarska ruža i tuberoza. 

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli Alqvimia Hrvatska (@alqvimia_hrvatska)

Esprit de Parfum Hecate, Athene, Aphrodite i Here

Esprit de Parfum Hecate

Ovo je parfem s mirisom koji se povezuje sa ženskom unutarnjom mudrošću, magijom i intuicijom. Hekata je boginja noći, unutarnje mudrosti, smirenosti i introspekcije; intimno povezana s energijom mladog mjeseca koji žene prati svakih 28 dana i energetski povezuje menstrualni ciklus. Formula ovog parfema sadrži jedinstvenu mješavinu eteričnih ulja poput dracocjenog ulja nerolija, absoluta vanilije, sandalovine, palisandera i tuberoze. Oni će kožu zamirisati svježim, intenzivnim, slatkim i toplim mirisom koji će vas pozvati na povezanost s vašom unutarnjom boginjom Hekatom.

Esprit de Parfum Athena

Athena parfem je s mirisom koji se povezuje sa ženskom mudrošću, snagom i vodstvom. Atena je moćna boginja ratnica koja predstavlja akciju, strategiju, mudrost i djelovanje; intimno povezan s energijom polumjeseca koji nas prati svakih 28 dana i energetski povezuje folikularnu fazu menstrualnog ciklusa. Formula ovog parfema sadrži jedinstvenu mješavinu eteričnih ulja poput egipatskog geranija i eteričnih ulja pačulija, nerolija, bugarske ruže, vetivera, ružinog drveta i mahune tonke. Ovaj intenzivan, cvjetni i drvenasti miris pozvat će vas na povezanost s vašom unutarnjom boginjom Atenom.

Esprit de Parfum Aphrodite

Aphrodite je parfem s mirisom koji se povezuje sa ženskom senzualnošću, zavodljivošću i kreativnošću. Afrodita je boginja želje, ljubavi, ljepote i strasti; intimno povezana s energijom punog mjeseca koji nas prati svakih 28 dana i energetski povezuje ovulaciju. Formula ovog parfema sadrži jedinstvenu mješavinu eteričnih ulja koja uključuje autentične olfaktorne dragulje, poput absoluta jasmina i eteričnih ulja ylang-ylanga, nerolija, sandalovine, ružinog drveta i mahune tonke, a kožu će ostaviti opojnom i zavodljivom. Slatki i cvjetni miris povezat će vas s vašom unutarnjom boginjom Afroditom.

Esprit de Parfum Hera

Hera je parfem s mirisom koji se povezuje s majčinstvom, bezuvjetnom ljubavlju i suosjećanjem prema ženama. Hera je boginja majčinstva, ljubavi, odanosti toj ljubavi i otpornosti; intimno povezana s energijom opadajućeg mjeseca koja nas prati svakih 28 dana i energetski povezuje predmenstrualnu ili lutealnu fazu ženskog ciklusa. U drži ovog parfema su olfaktorni dragulji poput jedinstvene bugarske ruže i eteričnih ulja tuberoze, nerolija, peruanskog balzama, ružinog drveta i mahune tonke, koji će kožu ostaviti opojnim mirisom. Cvjetni, slatki i obavijajući miris pozvat će vas na povezanost s vašom unutarnjom boginjom Herom.

Holistički brend Alqvimia koji donosi ova četiri parfema

Alqvimia je poznata ne samo po vrhunskoj prirodnoj kozmetici nego i po jedinstvenim tretmanima i spa ritualima prisutnim u najekskluzivnijim hrvatskim i svjetskim hotelima. Novu parfemsku liniju prate i četiri nove masaže inspirirane arhetipskim boginjama, a jeste li spremni za tretman Hekate, Atene, Afrodite ili Here odlučit će poseban olfaktorni test.

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli Alqvimia Hrvatska (@alqvimia_hrvatska)

U pripremi je i praktična radionica Alkemija boginja, vrlo ekskluzivno holističko iskustvo koje spaja drevno znanje o ženskoj energiji sa senzornim iskustvima i trenutkom svjesnosti kroz vođene meditacije prema odabranoj boginji. Nove parfeme, radionice i masaže inspirirane arhetipovima boginja možete isprobati u Alqvimia Store & Spa u Zagrebu na Europskom trgu.

Željka Maras je bivša novinarka i urednica, poduzetnica i komunikacijska stručnjakinja. Brend menadžerica je španjolskog holističkog brenda ALQVIMIA za Hrvatsku i Sloveniju, kao i voditeljica jedinstvenog koncepta Alqvimia Store & Spa u Zagrebu.

Moglo bi vas zanimati i: Uronili smo u blagdansko ozračje svim osjetilima na Alqvimia radionici šestog čula za Slowliving uzvanike.

Tekst: Željka Maras

Foto: Alqvimia, Pexels

Možda će vam se svidjeti

Želite pratiti novosti vezane za slowliving concept?

Povremeno ćemo vam slati notifikacije sa savjetima kako živjeti bolje, zdravije i sretnije!